2012. április 14., szombat

Erin Morgenstern: Éjszakai cirkusz

Fülszöveg: 

Az éjszakai cirkuszban nincs porondmester, aki hangszóróján keresztül jelentené be a következő számot, sem bohóc, aki gúnyt űzne a közönségből. Ezekben a fekete-fehér sátrakban páratlan élmény vár rád: az öt érzék ünnepe!
A varázslat és a füst mögött azonban ádáz küzdelem folyik: a két fiatal mágust, Celiát és Marcót kisgyermek koruktól fogva azért tanították, hogy mágikus erejük segítségével győzelmet arassanak a másikon. Sokáig nem is sejtik, hogy mestereik egy olyan játszmába kényszerítették őket, aminek a végén csak egyikük maradhat életben.
Ám Celia véletlenül rájön erre, s feladva a versenyt, közösen lenyűgöző varázslatba kezdenek. Erejüket onnantól fogva csak arra használják, hogy örömet szerezzenek vele a másiknak, és az új játék közben gyanútlanul egymásba szeretnek. Mély és varázslatos érzéseiktől hunyorogni kezdenek a lámpák, és a helyiséget elönti a meleg. 
Mestereik azonban megelégelik, hogy kicsúszott kezükből az irányítás, és közbelépnek. Celiáék rádöbbennek, hogy nem kerülhetik el a játszma végkifejletét. Csak egyetlen kiutat látnak, de ahhoz minden tehetségüket latba kell vetniük…


Cselekmény: Miután letettem a könyvet, az az érzés fészkelte be magát a gondolataimba, hogy ezt a könyvet úgy írták, azzal a szándékkal adták ki, hogy ez legyen A Tökéletes Könyv. Mindenféle szempontból. És a legtöbb szempontból az is.
Annyira egyedi és különleges - tényleg, nem tudom mihez hasonlítani - egyedülálló a maga nemében.
A szerkesztése nagyon érdekes - bár az elején kicsit össze voltam zavarodva, de aztán megtaláltam benne a tökéletes logikát és rendszert: idősíkokat, szereplőket vált, sőt, néha én magam vagyok a szereplő, hiszen az elejétől kezdve úgy olvasom a könyvet, mintha belépnék a cirkuszba és végigmegyek a sátrakon!
És milyen sátrak ezek! Ó, Istenem, én nem szeretem a cirkuszokat, de ebbe el szeretnék menni! Minden este - egymás után! A csodákat akarom, a varázslatokat, a titokzatos dolgokat! Hátborzongató és magávalragadó világ! A kérdésre, hogy melyik könyvbeli világba mennél - hát nekem azt hiszem megvan! Én ide! A cirkuszba!!! :-)
Azt hiszem, ha ott lennék, réveur lennék :-)

A történet középpontjában - ahogy azt a fülszöveg is elmondja - Celia és Marco párbaja (mennyire nem jó szó ez erre..) áll, akiknek sorsa és végzete megindító és elgondolkodtató. Az ó történetük mindennek a kezdete és vége, mindennek a mozgatórugója... 
Velük párhuzamban láthatjuk Bailey történetét - más helyen, más időben, de a cirkuszhoz kapcsolódva. Először nem is értettem, mit akar vele az írónő, mi köze mindehhez, de a könyv végére - higgyétek el - minden és mindenki szépen a helyére kerül és összeáll a kép...


Amiért számomra mégsem tökéletes: úgy éreztem, a bevezetés, az előzmények ismertetése túlságosan hosszúra nyúlt. Már a könyv felénél jártam, és még mindig nem tudtam eldönteni, tetszik-e. Nem történt semmi lényeges, csak a felesleges szócséplés, időbeli ugrálás - már kezdtem elveszíteni a türelmemet...aztán elkezdődött a műsor....
Onnan viszont hibátlan!


KarakterekA karakterek csodaszépen kidolgozottak, Celia és Marcus szerethetők, a sorsuk rabjai, melyen talán sikerül változtatniuk - talán nem. 
Nekem mégis inkább Bailey lett a kedvencem - nem is lennék én, ha nem így lenne...Tetszik nagyon az, ahogy Bailey Marcus és Celia csatája mellett vívja a saját maga harcait - önmagával, a szüleivel és a rá kimért szerepekkel. Igen, ha úgy tetszik, akkor ő is a sorssal... Tetszik az ő jellemfeljődése és felnőtté válása.
És még valami: a szürke öltönyös férfiban megtaláltam a legtökéletesebb negatív szereplőt - akit még szeretek is. Ő volt a kedvencem. De komolyan! Titokzatos, megfejthetetlen, negatív töltettel, de mégis pozitív benyomásokkal...És a végén a bölcs észrevételei...mindet idézhetném...És igen, tudom, hogy Alexandernek hívják, de annyira kevésszer van a nevén nevezve - mindig csak a szürke öltönyös... mert sokkal titokzatosabb így...

Borító: emiatt a kiadás miatt a Libri is kiváltotta minden elismerésemet! Egy igazán minőségi, tökéletes könykiadásról van szó: védőborítós, gyönyörű keményfedelő kötet, beépített könyvjelzővel (piros szalag - de rég találkoztam ilyennel!), a könyv gerincén is feketére színezett lapokkal, sőt még a könyv belsejében is a fejezeteket színezett lapok választják el...Mint egy igazi, éjszakai cirkuszba illő sátor...
A borítóválasztás tökéletes - és a piros sál: telitalálat (a piros sál is jelent ám valamit, nem csak azért kellett, hogy mertörje a borítón a fekete és fehér uralmát!).






Érdekesség: A bestseller alapján 2013-ban elkészülő film forgatókönyvírója a Jane Eyre című filmben végzett munkája révén híressé vált Moira Buffini, producere pedig a Twilight-sorozat mögött álló Summit Entertainment és a Harry Potter-filmek producere, David Heyman lesz.

0 megjegyzés:

Megjegyzés küldése

Template by:
Free Blog Templates