2011. július 11., hétfő

Az olvasás 7 hete- 2. hét


Máris a 2. heténél tartunk Az olvasás 7 hetének. Ez a hét az én hetem, legalábbis, ami a témákat illeti! :-) órákig tudnék beszélni róla - persze, ha lenne sok-sok időm a lányok mellett....

A témák: 
Könyvtár vagy könyvvásárlás? 
E-book vagy könyv? 
Sorozatok: olvas-e, gyűjt-e sorozatokat? 
Milyen rendszer alapján rendezi a könyveit? (ábécérend, műfaj, sorozat, szín, szerző szerint, stb.)


E-book vagy könyv? Ez a téma azért hoz engem annyira lázba, mert nagy dilemma ez sokunknak azt hiszem. 
Biztos vagyok benne, hogy az, akinek nincs e-book olvasója, amellett fog kardoskodni többnyire, hogy : könyv. Azért gondolom ezt így, mert én is ezt tettem, egészen addig, amíg meg nem vettem az olvasómat. Ne értsetek félre, nem "irigységből", hanem egyszerűen azért, mert nincs viszonyítási alap addig, amíg mindkettőt ki nem próbáltuk. Hiába látjuk képeken, meg olvasunk róla sokat, addig, amíg nem kezdjük el használni, nem olvasunk el rajta legalább egy könyvet, addig nem tudhatjuk! 
Én viszolyogtam az e-book olvasótól eleinte. Mert nehogy már legyen mégegy kütyü, ami most még az imádott könyveket is kiszorítja a piacról! Mi marad meg nekünk akkor ebben a technikai vívmányokkal teli világban??? Mi lesz azzal, hogy a könyv érték????
Aztán a józan észérvekre hallgatva beadtam a derekamat és lelkiismeret-furdalástól gyötörve megrendeltem magamnak a nagy Amerikából a Kindle-t. Lelkiismeret-furdalásom volt, mert feladtam az elveimet, mert - bár az e-inkes kategóriában a legolcsóbb, azért mégis - viszonylag sok pénz, és mert sajnáltam a még meg-nem-vásárolt könyveimet :-) Vicces, nem? De mégis így éreztem. 
De gondoljuk csak át! Ti mennyit olvastok mondjuk egy hónapban? Hány könyvet? Hol szerzitek azt be? Mennyi pénzért? És hol tároljátok? 
Hát, én rengeteget olvasok! Akár 10 könyvet is egy hónapban, és mivel a városunkban megszűnt a könyvtár (és ez máris egy válasz az első felvetett témára, azaz könytár vagy könyvvásárlás), ha mindezt meg kellene vennem, az 20.000 - 30.000 Ft lenne! Mindez egy hónapban!!!!
És hogy hol tárolnám? Nem tudom.... A könyvesszekrényem betelt, most fűzöm a páromat, hogy csináljon nekem egy könyvespolcot is még, de ha ez így menne tovább, megvennék minden könyvet, ami érdekel, akkor könyvtárat nyithatnék, vagy egyszerűen bekebeleznének minket a könyvek...

Szóval megvettem az e-book olvasót. Ezen akár 3000 könyv is elfér! Értitek: 3000!!! Hány évig elegendő olvasnivaló ez??? Belegondolok és szédülni kezdek a boldogságtól! :-) És ráadásul ezeket a könyveket csoportosíthatom, kategorizálhatom kedvem szerint. És attól függően, hogy mihez van kedvem, kiválasztok egy krimit  a sok közül, vagy egy fantasztikusat, stb. 
Bárhol vagyok - olvashatok! Nyaralás alatt, fogorvosi rendelőben várakozva, vagy utazás közben. A vékony és könnyű kis szerkezet elfér a táskámban, és nem kell félnem, hogy olvasás közben lemerül az akksija, az akár 3-4 hétig is bírja a feltöltés után. 
Olvashatok az ágyban késő éjjelig, nem zavarok vele senkit. Van ugyanis az e-book olvasóhoz vásárolt tokomhoz egy kis ledes lámpa, ami szuperül bevilágítja a lapot, de semmi más ezen kívül. Nem világít a párom arcába, tökéletesen tud aludni, anélkül, hogy morgolódni kezdene azért, hogy "lesül az arca!" vagy "kiég a szeme" vagy "fénycsóvákat látna a fejecskéjében! :-)) Ez azért nagy szó, nem igaz?!
Ráadásul olyan szép, designos tokokat és borítókat lehet kapni már hozzá, hogy alig bírok választani! Jövő hónapban megint veszek hozzá egyet! Olyan szép, lehetetlen lemondani róla! :-)
Jó, elismerem, a kezelése - bár végtelenül egyszerű - azért megkíván némi tudást... Nálunk ugyanis még alig-alig lehet e-bookot kapni, igen szegényes a piac - már ami a választékot illeti, így a könyvek nagy részét konvertálgatni kell. Ehhez vannak remek programok, én a Calibre nevű könyvtárkezelő progit használom, sztem csodálatos, én imádom rendezgetni benne a könyveimet! (Hogy mi mindent tud, az egy másik fórum tárgya...nem taglalom...) 
Arról nem is beszélve,  hogy míg az amazonról akár néhány centért is le lehet tölteni egy e-bookot, nálunk semmivel sem olcsóbb, mint a nyomtatott könyv! Hiába nincs nyomtatási költség, az e-book nem az 5%-os áfa kategóriába tartozik, mint papír alapú könyv, hanem a 25%-osba, ezért az ára nem csökken semmit! Hihetetlen, nem??? Szóval ezen a téren még igencsak le vagyunk maradva!


Sokan azt gondolják, hogy az e-book olvasó rongálja a szemet! Tény és való, hogy aki számítógépen olvas, annak a gép fénye elfárasztja, roncsolhatja a szemet. Én sosem olvastam gépen, nem tudok! Így is rossz a szemem, nem szeretném tovább rontani a helyzetet. A Kindle kijelzője azonban e-ink technológiával készült, ami azt jelenti, hogy nincs háttérvilágítás, ugyanúgy látsz minden szöveget, mintha egy könyvet néznél! Tényleg! Bámulom a technika csodáit!
Ráadásul - legyünk kicsit környezettudatosak! - mennyi, de mennyi erdőt, fát ki kellene irtani ennyi sok könyv megteremtéséhez! Olyan kevés van belőlük! Vigyázzunk rájuk! Ha én így tudok ebben segíteni, hát így segítek! És mindez még örömet is okoz!

Ennek ellenére bevallom, semmi nem fogható A KÖNYV, a friss könyv tapintásához, illatához, a friss papír zizegéséhez! Imádom a szép borítókat, kiélvezem az offszet nyomda előnyeit, szeretem végigsimítani a kezem a borító élein és rücskein! Ezért azt kell mondjam, még most is elcsábulok sokszor, és vásárolok könyveket! De korántsem annyit, amennyit korábban, annak csak nagyon csekély töredékét. Mondjuk egyet havonta... Az azért nem olyan sok, rengeteg pénzt megspórolok. Legtöbbször azt a könyvet veszem meg papír alapon, ami 1. nagyon érdekel, de nincs meg e-bookban 2. amit elolvastam e-bookban, és annyira megtetszett, annyira a kedvencemmé vált, hogy muszáj ott látnom a polcomon teljes valójában, papíron is! Ilyen pl: Az Éhezők viadala sorozat, vagy a Shiver részei, a Gyógyír északi szélre és még sok más! 

Szóval e-book vagy könyv? Mindkettő! Ennek is, annak is van előnye és hátránya, de azt hiszem itt nem is ez a kérdés! Nem egyik vagy másik mellett kellene érveket felsorakoztatnunk, hiszen látszik: nem zárja ki egyik a másikat, nem kell választanunk a kettő között.
 A legjobb, ha mindkettő, de a legeslegjobb: bárhogy, bármin, bármilyen formában, de OLVASSUNK és OLVASHASSUNK! 

0 megjegyzés:

Megjegyzés küldése

Template by:
Free Blog Templates