2011. július 19., kedd

Az olvasás 7 hete - Könyves blogok - magyarázom a bizonyítványom.


Elérkeztünk a 3. héthez - mármint abban a témasorozatban, amit Andiamo oly ötletesen elénk tárt. Hogy tetszik Nektek eddig a "játék"? Én személy szerint imádom! Be kell valljam, hogy úgy érzem, hétről hétre nehezebben találok választ a kérdésekre, alaposan el kell gondolkodnom minden leírt gondolat előtt... De ez így van jól! Nagyon élvezem, hogy az egész napos gyereknyelv, ill. gyerek szintre történő leereszkedés után törhetem a fejemet, gondolkozhatok végre más dolgokon is. 



Lássuk hát a hét témáit:

III. hét (júl. 18 – júl. 24.)
Mi alapján értékel egy könyvet? Mi alapján választja ki a következő olvasmányát? Filmadaptációk: kedvencek, a legpocsékabb adaptáció 
Miért vezet/olvas Ön könyves blogot? Van-e hatása egy-egy könyves blognak az olvasásra? (pl.: a következő olvasmányát egy blogbejegyzés hatására választotta ki) Van-e/Vannak-e kedvenc blogjai/bloggerei? 

Számomra ezek a kérdések igazából két témát jelölnek:
1. Könyves blogok és azok hatása a könyvolvasási szokásokra
2. Filmadaptációk
Mint a suliban az esszékérdések, nem? :-))
Könyves blogokat gyakorlatilag azóta olvasok, hogy megvettem az e-book olvasómat. Azelőtt is szerettem persze olvasni, de sokkal kevesebbet olvastam, mint most. Sikerült felhalmoznom egy jókora mennyiségű e-book könyvtárat, amiből válogathatok, mégis mindig keresem és kutatom, hogy mik a jó könyvek, mik az újdonságok, mik a régi kihagyhatatlanok. És erre mi lenne alkalmasabb, mint meghallgatni mások véleményét is? Elvégre mi más célja lenne egy könyves blognak, mint hogy megosszuk másokkal a tapasztalatainkat, elmondjuk, hogy nekünk miért tetszett vagy nem tetszett egy könyv? Ezért írjuk a blogokat és ezért olvassuk mások blogját... Nem igaz? Információ megosztás - információ gyűjtés..
Más nevében nem szeretnék és nem tudok nyilatkozni, de el kell, hogy mondjam, hogy sosem szabad készpénznek venni egy leírt vagy elolvasott véleményt. Azért mert:
1. Annyira mások vagyunk, mindannyiunknak mást jelent egy-egy elolvasott könyv: lehet, hogy olyan személyes tapasztalatokat idéz meg, amik már régen feledésbe merültek, lehet, hogy olyan hangulatot ad, amit egyszer, valahol már éreztünk, lehet, hogy olyan személyeket juttat eszünkbe, akik egykor részesei voltak a saját életünknek. És persze lehet, hogy nem mond nekünk semmit, mert nem tudjuk a magunkénak tekinteni - mert egyetlen szálával sem idézi a mostani, vagy valaha volt életünket....A könyvek világa varázsvilág: éppen ezért. Lehet, hogy minket elvarázsol, mert megtalálja a hozzánk tartozó varázsigét, másokat pedig hidegen hagy, mert nem ugyanaz az ige tartozik hozzá...
Éppen ezért úgy gondolom, hogy egy-egy vélemény jó kiindulópont egy könyvhöz, hiszen nagy a valószínűsége, hogyha a többségnek tetszett, akkor nekünk is fog -és fordítva. De sosem lehet tudni! (Láss engem: az Üvöltő szeleket pl. mindenki szereti, én pedig egyszerűen  nem tudom a kezembe venni! Elolvastam, mert kötelező volt, de számtalanszor próbáltam azóta újrakezdeni és nem bírom végigolvasni!!!! Mit szeret ebben más??? )
2. A másik dolog pedig az, hogy nem vagyunk - többségében, ugye? - irodalmi kritikusok. Tanultam irodalmat, szigorlatoztam és kollokváltam belőle. Azt hiszem, minden könyvet tudnék elemezgetni, boncolgatni irodalmi szempontból, kivesézgetni a pozitívumait és a gyengeségeit - nyelvezetét, stílusát, szerkezetét - és tudja isten még mi mást . De kit érdekel?
Én elsősorban olvasó vagyok. Azért olvasok, hogy kikapcsolódjak, leengedjek, szórakozzak - hogy az olvasás idejére itthagyjam ezt a világot azért, hogy részese legyek egy teljesen másnak, egy földtől elragadottnak, féljek, izguljak, gondolkodjak, szerelmes legyek újra és újra, sírjak, nevessek, beleéljem magam. Így nézek minden könyvet. Mennyire adta meg nekem mindezt. Mit nyújtott nekem - mint olvasónak (és kizárólag mint olvasónak!) Minden vélemény a saját véleményem: szubjektív, és mellőz minden hozzáértést. Azért, mert nekem valami nem tetszik, az nem jelenti azt, hogy másnak se kell, hogy tessék. Attól még lehet irodalmilag értékes és jó könyv. Ki vagyok én, hogy megmondjam, mi a jó? Én csak azt tudom megmondani, hogy mi a jó Nekem!

Más blogot vezető olvasók nem tudom, hogy vannak ezzel... Biztosan vannak nálam sokkal inkább hozzáértők. Én mindenkinek a véleményét meghallgatom - és elolvasom. Természetesen vannak kedvenc bloggereim: vagy azért, mert nagyon hasonló az ízlésünk és többnyire ugyanolyan könyvek tetszenek nekik, mint nekem, ezért sokat adok a véleményükre. Vagy pedig azért, mert olyan jól írják meg a véleményüket egy-egy könyvről, hogy muszáj elolvasni- remek a humoruk, a stílusuk, ismeretlenül is szimpatikusak... Persze ők nem tudnak rólam, én többnyire az a csendben olvasós fajta vagyok, aki a háttérből követi a fejleményeket, aki meghúzódik, csendben marad, de azért lát és hall mindent...:-)) Talán hallatni kéne magamról... talán egyszer majd kibújok a csigaházamból....

0 megjegyzés:

Megjegyzés küldése

Template by:
Free Blog Templates