2011. április 27., szerda

Suzanne Collins: Az éhezők viadala

Fülszöveg: Észak-Amerika romjain ma Panem országa, a ragyogó Kapitólium és a tizenkét távoli körzet fekszik. A Kapitólium kegyetlenül bánik Panem lakóival: minden évben, minden körzetből kisorsolnak egy-egy tizenkét és tizennyolc év közötti fiút és lányt, akiknek részt kell venniük Az Éhezők Viadalán. Az életre-halálra zajló küzdelmet élőben közvetíti a tévé. A tizenhat éves Katniss Everdeen egyedül él a húgával és az anyjával a Tizenkettedik Körzetben. Amikor a húgát kisorsolják, Katniss önként jelentkezik helyette a Viadalra, ez pedig felér egy halálos ítélettel. De Katniss már nem először néz farkasszemet a halállal...



Cselekmény: Hú, most nehéz dolgom van, mert nem tudom megállni, hogy ne írjak erről a könyvről rajongva! Imádom! Messze a legjobb könyv, amit mostanában olvastam, pedig igazából egyik sem volt rossz! De ez! Minden megvan benne, ami egy jó könyvhöz kell: izgalom, feszültség, csata, lázadás, társadalomkritika, utópia, romantika, barátság.... sorolhatnám! Le a kalappal Suzanne Collins előtt!

Na de vissza  a könyvhöz. A főhősünk Katniss, egy 16 éves lány (mondhatnám, ismét egy lány, na de ő nem OLYAN lány!), aki a - talán nem is olyan távoli - jövőben Panem 12. , vagyis legszegényebb körzetében él anyjával és húgával, Primmel és azzal tartja életben a kis családot, hogy jóbarátjával Gale-lel a körzetet körülvevő - egyébként tiltott - erdőben vadászik. Mikor eljön az aratás napja, és kisorsolnak minden körzetből egy fiút és egy lányt, hogy részt vegyek az Éhezők Viadalán, Primet sorsolják ki (Az Éhezők Viadalát minden évben megrendezik, figyelmeztetve Panem népét, hogy a kormányt: a Kapitóliumot nem lehet legyőzni, nem lehet ellene fellázadni. A Viadalon csak egy győzhet: aki életben marad!).Katniss gondolkodás nélkül önkéntesként jelentkezik, hogy ezzel megvédje a kishúgát. A fiú, akit kisorsolnak mellé: Peeta Mellark, aki korábban megmentette őt az éhezéstől, és most az ellensége.
Itt veszi kezdetét a könyv... Katniss és Peeta kap egy mentort, az iszákos Haymitchet ( egyik kedvenc figurámat), aki végső soron nagy segítségnek számít. Kidolgozzák együtt a stratégiát, hogy hogyan szerezhetnének minél több támogatót, Katniss lesz a"lány, aki lángra lobbant".... Aztán sor kerül az interjúra a tv-ben, ahol Peeta élő adásban vall szerelmet Katnissnak, és ők válnak az elátkozott szerelmespárrá... De vajon Peeta érzései csak a stratégia részét képezik? vagy valósak? Mi vár rájuk a viadalon?

Hihetetlenül izgalmas maga a viadal is, nem lehet letenni, miközben olvasod.. Én teljesen beleéltem magam, reggel Katniss gondolatával ébredtem...:-) Na jó, én aztán nagyon tudok rajongani valamiért (egy könyvért különösen!), de ezt már én is túlzásnak találtam! 
A jövőbeli világ leírása félelmetes, és ijesztő, mert mintha valóban errefelé tartanánk....
A romantika nagyon árnyalt, hiszen Katniss nem az a tipikus lány, akinek minden gondolata e körül forog. Őt megedzette az élet, körbeveszi az ellenség, küzd az életéért, ezért nem is agyal az érzelmeken. És ez így jó! 

Karakterek: Katniss karakterét már nagyjából leírtam, én kedveltem őt. Peetát lehetetlenség nem kedvelni, hiszen erős, védelmező, vicces, érzelmes. Én nagyjából minden karakterét megkedveltem: a részeges Haymitchet, akiben sok-sok rejtett dolog lakozik; Cinnát - aki igazi jóbarát, Gale-t - aki Peeta nagy vetélytársa, bár én Katniss részéről egyelőre inkább erős barátságot, már-már testvéri szeretetet érzek iránta. Jól kidolgozott, szerethető karakterek mind. tényleg!

Hangulata: izgalmas, feszültséggel teli.

Borító: Megtartotta a kiadó az eredeti borítót, és ezt külön köszönöm nekik. Láttam egy-két nagyon cifrát, a japán például katasztrófa!

Összességében: Nagyon megszerettem, és komolyan nem tudom eldönteni, hogy Csontváros vagy Éhezők Viadala.... Találtam egy versenytársak a korábbi kedvencemnek... Egy biztos: karakterek tekintetében az Éhezők Viadala veri a Csontvárost, én ott Claryt nem nagyon tudtam megszeretni....

Film: Éppen tegnap került nyilvánosságra, hogy kiválogatták az Éhezők Viadalából készülő film szereplőit (The Hungers Game - 2012). A következők lettek a szereplők:


Josh Hutcherson mint Peeta | Jennifer Lawrence mint Katniss | Liam Hemsworth mint Gale
(forrás: Origo)


Először nagyon nem örültem egyik választásnak sem, most már másként gondolom... Josh H. jó Peeta lehet, el tudom őt képzelni. Csak legyen szőke a haja és hát ugye a szeme is kék elvileg...De illik rá a szerep. Éppolyan mosolygós a szeme, mint Peetának a könyv szerint, és olyan lágy, érzelemteli az arca.
Gale fura, elképzelhető, hogy jó lesz. Katniss szerepe...ez bonyolult. Elvileg Katniss fekete, kreol bőrű és sötét szemű. Ehhez képest Jennifer Lawrence szőke, világos bőrű... a vonásait sem tudom egyelőre azonosítani Katniss-szal... majd elválik.
Egyébként is félek a filmtől, hogy elszúrják, mint ahogy elszúrták a Twilight-ot is... reméljük, ezúttal jobban sikerül... Kíváncsian várom!

Ja, ha pontozni kell, 5* -ot érdemel!

2 megjegyzés:

Annie írta...

Szia!
Nekem nagyon tetszett a könyv és a film is. Jennifer nagyon meglepett, hihetetlenül visszaadta Katniss karakterét. Jobb színésznőt nem is választhattak volna. Szerinted?

Roni olvas írta...

Nos, én a könyvért teljesen odavoltam/vagyok, és a film is tetszett. Őszintén szólva én Jennifer L-t már előtte is kiváló színésznőnek tartottam, ráadásul annyira jó hangszíne van, hogy nem is tudnám szinkronosan nézni a filmjeit, annyira hiányozna. :)
És a filmben is, igen, csodálatosat alakított. Nem tudom, rémlik-e a jelenet, mikor beszáll az üvegliftbe, és készülődik az arénába. Láttad a remegést, ami végigfut az egész lányon? Számomra annyira hitelesen alakította a rettegést, hogy most is végigfut a hátamon a hideg...:)
Szóval igen: szerintem is :)

Megjegyzés küldése

Template by:
Free Blog Templates